Com millorar la competitivitat de la teva PIME en el sector agroalimentari

Com millorar la competitivitat de la teva PIME en el sector agroalimentari

COMPETITIVITAT

Avui en dia, les empreses viuen en un entorn en què tot ha canviat i la renovació constant s’ha convertit en una dinàmica constant, també en el sector agroalimentari. No prendre mesures per millorar la competitivitat en el moment en el qual ens trobem, a la velocitat a la qual sorgeixen noves tecnologies i els nostres competidors prenen posicions, pot suposar la fi del negoci.

 

És per això, que Generalitat de Catalunya, des del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, està liderant un nou projecte anomenat QUALIFY. Aquest projecte vol ajudar a les petites i mitjanes empreses agroalimentàries catalanes a millorar la seva competitivitat ajudant amb els processos de qualitat, de prevenció del frau alimentari i de promoció de l’autenticitat dels seus productes.

 

Aquesta iniciativa ve confiada de d’Europa pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) en el Programa de Cooperació Territorial Europeu “Interreg Europeu”. També hi participen 5 altres socis: la Cambra d’Agricultura de la regió de la Vienne (França), el Govern Regional de Tessàlia (Grècia) i les Cambres Nacionals de Comerç i Indústria de Bulgària, Eslovènia i Estònia.

 

Per a més informació sobre el projecte consulteu aquí.

 

COMPETITIVITAT

Actualment, més del 98% d’empreses agroalimentàries catalanes són PIME, el que equival a 3.922 empreses. Pel que fa el volum de negoci, les PIME agroalimentàries suposen 26.288 M€, que suposa una cinquena part del negoci industrial a Catalunya i el 24% del total espanyol.

 

Si sou una PIME, us donem alguns consells per a millorar la vostra competitivitat.

10 consells per a millorar la competitivitat de les PIMES agroalimentàries

 

Tot i que és complicat complir-ho tot al peu de la lletra, és important tenir en compte els següents consells si voleu que la vostre PIME sigui més competitiva.

 

1.     Ser innovador

Les dades ho avalen, les empreses que innoven creixen un 20%. Es tracta d’una de les assignatures pendents de moltes PIMES. Saber adaptar-se als canvis del mercat d’una manera ràpida i eficient és on resideix part de l’èxit.

 

2.     Donar el salt a l’era digital

Ser present el la xarxa és imprescindible. La nostra reputació en línia s’ha convertit en una prioritat. Per això les PIMES han d’entrar en el món digital per poder interactuar amb els seus clients potencials. I és aquí on el comerç electrònic es presenta com un important nínxol de mercat.

 

3.     Mantenir una actitud emprenedora

Emprendre mai ha estat fàcil, i menys en aquests moments, però no obstant això pot donar resultats molt positius. Els emprenedors són els que fan que el teixit empresarial d’un país adquireixi una major solidesa i competitivitat.

COMPETITIVITAT

4.     Tenir com a objectiu la internacionalització

La sortida al mercat exterior és un recurs que haurien d’aprofitar més les PIMES catalanes, ja que els assegura un creixement futur davant les escasses expectatives locals. Assistir a fires internacionals del sector és una bona ocasió per vendre i comparar de forma més intel·ligent.

 

5.     Beneficiar-se del Networking

Les PIMES no estan acostumades a aliar-se amb altres empreses per crear en comú noves fortaleses que els atorguin avantatges competitius. No obstant això, és un dels principals factors que fan que una empresa pugui competir amb èxit en el mercat exterior o davant de les multinacionals. No oblidem que “la unió fa la força”.

 

6.     Analitzar el producte

És important que les PIMES sàpiguen identificar en el seu catàleg de productes aquells que li facin ser més competitiu. Aquí hi ha dues variables estratègiques que han de saber utilitzar en el seu benefici: prioritzar la marca o el preu.

 

7.     Focalitzar-se en el client

El client s’ha convertit en l’eix fonamental de les empreses, per això la seva fidelització és un dels principals reptes del segle XXI. Les empreses han d’orientar-se al mercat actual, és a dir, tenir un coneixement profund tant dels seus clients com de la competència. Avui dia el consumidor és més proactiu i participa en tot el procés de Màrqueting.

COMPETITIVITAT

 

8.     Potenciar la comunicació

Apropar al mercat el missatge que volem que es percebi de la nostra empresa és vital per situar en la ment dels nostres clients els valors que ens diferenciïn de la competència. Aquí entren en joc també les xarxes socials, peu del qual encara coixegen moltes PIMES.

 

9.     Treballar l’Estratègia de Màrqueting

Tan sols si sabem actuar amb una cultura de màrqueting estratègic serem capaços d’orientar la nostra activitat al que realment la societat i l’economia estan demandant. S’ha convertit en obligatori actuar amb un full de ruta, perquè les PIMES arribin certa competitivitat.

 

10.     Tenir cura l’Equip Humà

El personal és una de les principals fonts d’avantatge competitiu i el principal recurs amb què compta una PIME per arribar a l’èxit o al fracàs. No oblidem que les empreses són el que són pels seus equips humans i aquí la comunicació interna juga un important paper.

 

Vols més? Et recomanem aquesta notícia.

No oblidis seguir-nos a Facebook, Instagram i Twitter Fira ÀPAT 2019!

fira-apat-2