Els jubilats, el futur motor de l’alimentació

Els majors de 65 anys representaràn en un futur més del 30% de la població

 

A 2050 els majors de 65 seràn el 30% de la població
A 2050 els majors de 65 seràn el 30% de la població

Segons un estudi realitzat per l’Associació Espanyola de Distribuïdors d’Autoserveis i Supermercats (Asedas), s’ha detectat un nínxol de mercat en creixement; el dels majors de 65 anys. Per això, han trobat la necessitat d’implementar en les estratègies comercials de les cadenes de distribució alimentària a aquest mercat cada vegada més en auge.
L’informe mostra l’auge de productes en quantitats més petites i adaptats a les necessitats nutricionals específiques, amb més productes frescos. Els majors de 65 anys solen comprar productes sans i naturals, però també fàcils de preparar i consumir, de volum i grandària més reduïda i a bon preu.

Els petits supermercats tenen la necessitat d’adaptar el seu model de negoci davant aquest futur col·lectiu, potenciant serveis com el de l’atenció telefònica o el lliurament a domicili, segons l’estudi.

Les persones majors de 65 anys suposen actualment el 17% de la població total a Espanya i l’Institut Nacional d’Estadística preveu que, per a l’any 2050, aquest grup social superarà el 30%. 
Segons  l’estudi Observatori Bonpreu i Esclat del Consum Alimentari a Catalunya, realitzat pels economistes Josep Oliver, Xavier Segura i Ramon Roig i presentat aquest estiu, l’anàlisi macroeconòmica de la despesa en alimentació a Catalunya descobreix l’efecte dispar de la crisi en les llars segons l’edat dels seus integrants. Així, en les llars dels més joves (entre 16 i 44 anys), la despesa va caure el 22,3% entre el 2008 i el 2016, mentre que en aquells en els quals l’inquilí de referència té més de 65 anys va augmentar el 36,9%. Les llars catalanes van recuperar en el 2016 el nivell de despesa alimentària d’abans de la crisi amb 15.100 milions d’euros, una xifra molt similar als 15.146 milions que es van registrar en el 2008, amb un consum alimentari per càpita de 2.058 euros de mitjana.
Segons els experts, aquest col·lectiu ha augmentat el seu poder de decisió en la compra en els últims anys, a més d’influir notablement en el poder de decisió dels altres col·lectius, a causa de la seva experiència i al seu major poder adquisitiu. D’aquí la importància d’aquest col·lectiu en un context en el qual la despesa ha estat menor que en altres anys.